VASTAA KYSELYYN: Lahden 2001 MM-kisojen dopingskandaali

Missä olit, kun kuulit doping-kärystä? Siirry suoraan kyselyyn tästä.

Lahdessa vuonna 2001 järjestetyt hiihdon maailmanmestaruuskilpailut saivat odottamattoman käänteen, kun kuusi suomalaista hiihtäjää kärysi hemohes-infuusionesteen käytöstä. Tapahtumat koskettivat, suututtivat ja ihmetyttivät suomalaisia vuosien ajan. Nyt Hiihtomuseo haluaa kerätä kansalaisten tuntemuksia aiheesta.

”Tarvitseeko tätä enää muistella?”

Vaikka doping-skandaalia on puitu mediassa, laduilla ja kahvipöydissä jo yli 20 vuotta, herättää aihe edelleen kiinnostusta ja vaihtelevia mielipiteitä. Museolla on vastuu toimia kansan muistina. Hiihtomuseo haluaa tallentaa aikalaiskokemuksia tapahtumien ajalta.

Muistitietokeruun aineistoa käytetään Hiihtomuseon tutkimus- ja näyttelytyössä. Aineisto tallennetaan Hiihtomuseon arkistoon.

Vastaa kyselyyn

Anonyymiin kyselyyn vastaaminen kestää 5-10 minuuttia. Kysely on avoinna 1.10.2023–28.2.2024.