Valokuvalahjoitus antaa uutta tietoa Urheilukeskuksen rakennusvaiheesta

Hiihtomuseon syksy käynnistyi iloisissa merkeissä, kun museon kokoelmat saivat täydennystä harvinaisen valokuva-aineiston myötä.
Lähikuva Seppo Niemelän albumista

Hiihtomuseo sai 28.9.2022 merkittävän valokuvalahjoituksen. Seppo Niemelän perikunnan lahjoitus käsitti kolme albumia valokuvia Lahdesta 1970-luvun alusta. Valokuvat on kuvannut edesmennyt rakennusmestari Seppo Niemelä.

Rakennusmestari Seppo Niemelä toivoi, että hänen ottamistaan valokuvista olisi iloa jälkipolville. Tytär Sirpa Löytönen halusi täyttää isänsä toiveen ja lahjoitti valokuvat miehensä kanssa Hiihtomuseolle. ”Isä tuntui etsivän elämässä aina jotain isoa. Koen, että tällä tavalla saan vietyä hänen työtään eteenpäin.”

Hiihtomuseon kannalta kiinnostavaa on suurmäen ja koko urheilukeskuksen rakentamista koskeva aineisto. Urheilukeskuksen alue koki mittavan muutoksen 1970-luvulla. Kaikki alkoi suurmäen rakentamisesta vuonna 1972.

Valtakunnallisesti merkittävä kulttuuriympäristö

Museovirasto ja Ympäristöministeriö luokittelevat Salpausselän hiihtostadionin yhdeksi Suomen valtakunnallisesti merkittävistä rakennetuista kulttuuriympäristöistä. Hiihtostadion on merkittävä niin rakennustaiteellisesti, kuin myös osana lahtelaista kulttuuri- ja urheiluhistoriaa.

”Meiltä löytyy jonkin verran kuvamateriaalia tästä ajasta, mutta ei mitään tämän kaltaista”, kertoo Hiihtomuseon kokoelmista vastaava amanuenssi Laura Häkkinen. ”Mukana oli Betonin rakentamisen lisäksi kuvia Karpalon mäkien rakentamisesta, mistä meillä ei ole kuvia ollenkaan.” Häkkinen jatkaa.

”Mielenkiintoista on myös saada ammattilaisen näkökulma rakennusurakoihin. Kirjoihin ja kansiin jää aina suunnittelijan tiedot, mutta harvoin saamme tietää ketkä todellisuudessa ovat rakentaneet rakennukset ympärillämme. Informaatiosisällöltään tämä on todella mielenkiintoinen lahjoitus.”

Lahjoituksessa oli myös harviniasta valokuvamateriaalia Karpalon mäkien rakennusvaiheesta.

Valokuvalahjoituksia tulee Häkkisen mukaan tasaiseen tahtiin. ”Tärkeintä on kuvien sisällön lisäksi tietenkin perustiedot; missä ja milloin kuva on otettu ja ketä siinä esiintyy. Valokuvaaja olisi myös hyvä tietää. Ilman näitä tietoja kuvat ovat omalla tavallaan mykkiä. Meillä valokuvissa on pääroolissa samat tallennusvastuulliset asiat kuin esineissä kuten hiihtourheilu, talvilajit, lumileikit ja paikallisuus.” Häkkinen summaa.

Osa lahjoituksesta löytyy nyt Finnasta!

Lisää aiheesta

Rakennusmestari valokuvasi lahtelaisten maamerkkien ensivaiheet | Yle Areena – podcastit

Katso kuvat Lahen Betonista rakennusvaiheessa ja nyt – suurmäen pystytys tarttui rakennusmestarin kameraan yli 50 vuotta sitten (yle.fi)

Lisätietoja kokoelmista ja lahjoittamisesta

Museoamanuenssi Laura Häkkisen potretti.
Laura Häkkinen
Kokoelma-amanuenssi