TALVIURHEILUN TALLENTAJAT: Aki Onatsun Suksitalli

Nykydokumentointi on keino tallentaa tämän päivän ja lähihistorian ilmiöitä. Museot keräävät nykydokumentoinnin avulla uutta tietoa sekä täydentävät olemassa olevia kokoelmiaan. Hiihtomuseon vuoden 2023 nykydokumentoinnin tallennuskohteeksi valikoitui talviurheilun keräilijät. Hiihtomuseon työryhmä jalkautui kevään aikana kahteen kohteeseen, joista ensimmäisenä esittelyvuorossa on Aki Onatsun Suksitalli.
Myllykoskelainen Aki Onatsu keräilee Järvisen kilpasuksia ja oheistuitteita. Onatsun perustama Suksitalli myös blogi ja Instagram-tili. Karoliina Redsven, Lahden museoiden kuvakokoelmat.

Kilpa-Veikosta keräilijäksi

Aki Onatsun kiinnostus Järvisen kilpasuksiin syttyi jo nuorena. Onatsu hiihti kilpaa Myllykosen Kilpa-Veikoissa, missä kaikilla oli Järviset alla. Vaikka rahkeet eivät ihan riittäneet Suomen huipulle sivakointiin, jäi hiihdosta rakas harrastus. Kun Onatsu aikuisiällä vaihtoi suksimerkin Fischeriin, jäivät vanhat Järviset tyhjän panteiksi. Orastava keräilyn into ohjasi Onatsua säilyttämään sukset – olihan hän aina pitänyt paljon juuri Järvisen suksitehtaan muotoilun jäljestä.

Eräänä kesäpäivänä Onatsu sattui pyöräilemään edesmenneen hiihtäjä Arvo Viitasen kodin ohi. Pihamaalla lojui kasa Järvisen kilpasuksia, jotka hiihtäjän poika Eero oli isänsä varastoista siivonnut pois. Eero Viitanen lahjoitti sukset Onatsulle, mikä sysäsi keräilyharrastuksen kunnolla käyntiin.

Suksitallin mittava keräilykokoelma

Onatsu on pyhittänyt keräilykokoelmalleen koko autotallinsa. Vaikuttavasti hoidettu ja ajatuksella esillepantu kokoelma sisältää keräilyharvinaisuuksia sekä suuren määrän käyttämättömiä kilpasuksia. Monissa suksissa on vielä tehtaan tarrat kiinni.

Hiihtomuseon amanuenssit Laura Häkkinen ja Riikka Huuskonen haastattelevat Aki Onatsua. Taustalla kuvassa näkyy muun muassa Järvisen tunnettuja punaisia puisia kilpasuksia. Onatsun takana on myös yksi kokoelman helmi: Veikko Hakulisen kilpasuksi. Karoliina Redsven, Lahden museoiden kuvakokoelmat.

Suksien lisäksi Onatsun kokoelmaa värittävät erilaiset Järvisen tekstiilit. Pipot, laukut, suksipussit, takit ja trikoohaalarit muodostavat kokonaisuuden, joka esittelee Järvisen tehtaan nostalgista muotoilua. Kenties Suomen mittavinta Järvis-kokoelmaa täydentää myös Karhun ja Fisherin sukset.

Keräilykokoelman parissa askarointi on Onatsulle tärkeää. Suksitallin esillepano ja ripustusratkaisut ovat Onatsun omaa käsialaa. “Tykkään yksin puuhastella. Tämä [autotalli] on tämmöinen terapiahuone. Muu maailma unohtuu, kun täällä puuhastelee. (…) Tossa pari vuotta sitten olin täällä yksinäni puuhastelemassa niin vaimo tuli sanomaan, että laita nyt edes radio päälle. Mut ei täällä tarvi radiota, täällä on niin mukava suunnitella ja rakentaa omaa Suksitalli-kokoelmaa.” Onatsu toteaa.

Vuosien mittaan esineitä kokoelmaan on karttunut muun muassa Facebookin ryhmistä ja kirpputoreilta. Esineitä löytyy myös muiden keräilijöiden ja kontaktien kautta. Omia osuuksia keräilyssä on myös maltilla, tuurilla ja avonaisella lompakolla.

Onatsu kertoo haaveilleensa monista kokoelmansa aarteista useita vuosia. Kuvassa oikealla alhaalla olevaa Järvisen takkia Onatsu ehti odottaa kokoelmaansa löytyväksi kolmenkymmenen vuoden ajan. Karoliina Redsven, Lahden museoiden kuvakokoelmat.

Suksitalli verkossa

Onatsu kertoo, ettei ollut kouluaikoina vielä innostunut kirjoittamisesta. Ajatus omien tarinoiden ja kommellusten tallentamiseen kypsyi iän myötä. Eräänä työpäivänä kollega esitteli Onatsulle blogien maailman, mikä innoitti miehen oman Suksitalli-blogin perustamiseen. Myöhemmin mukaan tuli myös sosiaalinen media.

Suksitalli-blogi

Löydät nykydokumentoinnin kuvat Finnasta

Talviurheilun tallentajat -nykydokumentoinnin työryhmä:

Laura Häkkinen, kokoelma-amanuenssi
Riikka Huuskonen, näyttelyamnuenssi