Salpausselkä Geopark -infopisteet avautuvat Hiihtomuseoon ja Mastolaan

Kuva: Vessi Hämäläinen

Hiihtomuseoon sekä Radio- ja tv-museo Mastolaan on avattu Salpausselkä Geoparkin infopisteet. Infopisteistä on mahdollista saada lisätietoa Salpausselkä Geoparkista sekä museon lähiympäristöstä.

Muinaisten jäätikköjokien kerrostamat Salpausselät ovat näyttävimmillään Lahden seudulla. Salpausselät ovat Suomen kansainvälisesti tunnetuinta geologista luonnonperintöä, ja niiden tarinan kertova Salpausselkä Geopark on ehdolla UNESCO Global Geopark -kohteeksi.

Hiihtomuseon ja Mastolan infopisteet esittelevät Salpausselkä Geoparkin toimintaa. Museoissa on myös esillä tietoa lähiympäristön merkittävistä maantieteellisistä nähtävyyksistä.

Molemmat museot sijaitsevat sekä geologisesti että kulttuurihistoriallisesti merkittävillä paikoilla. Radiomäki oli helppo valinta radioaseman ja -mastojen rakennuspaikaksi korkean ja tasaisen lakensa vuoksi. Urheilukeskuksen mäkinen maasto ja syvät supat taas olivat omiaan talviurheilun tarpeisiin. Jääkauden loppuvaiheessa syntynyt, mannerjäätikön sulamisvesien muovaama maisema on luonut merkittävän perustan Lahden historialle.

– Yhteistyö Lahden museoiden kanssa on todella hieno juttu Salpausselkä Geoparkin tunnetuksi tekemisen kannalta, sanoo Salpausselkä Geoparkin toiminnanjohtaja Kati Komulainen. Geopark-tietoa on hyvä olla tarjolla paikoissa, joissa ihmisiä muutenkin liikkuu. Hiihtomuseossa ja Mastolassa kulttuurihistoria liittyy geologiseen perintöön hyvin konkreettisesti niin museoiden sijainnin kuin sisältöjen myötä, juuri niin kuin geopark-konseptissa on tavoitteena.

– Museokäynnin yhteyteen kannattaa ehdottomasti varata aikaa myös lähiympäristössä vierailuun. Molempien museoiden välittömässä läheisyydessä on upeita nähtävyyksiä ja ulkoilureittejä: Hiihtomuseosta on helppo poiketa esimerkiksi Häränsilmän suppalammelle ja Radiomäeltä näköalapaikalle, josta avautuu maisema pitkälle eteläiseen Lahteen, Lahden museoiden projektitutkija Riikka Huuskonen jatkaa.

Hiihtomuseo ja Radio- ja tv-museo Mastola ovat auki kesällä ti–pe 9–17 ja la–su 11–16. Infopisteet ovat museokauppojen yhteydessä ja niihin on vapaa pääsy.

Riikka Huuskonen
Projektitutkija, Lahden museot