Kansankulttuurin aarteita Kosovosta ja Metohijasta

tammikuu 2004 ‐ helmikuu 2004
Arkistoitu

Kansankulttuurin aarteita Kosovosta ja Metohijasta oli näyttely Kosovon serbialaisesta kansankulttuurista. Kosovon sodan seurauksena Pristinan museo (Kosovon kansallismuseo) oli jakautunut kahtia. Näyttelyn kokosi Pristinan museon Belgradiin siirtynyt osa. Pristinassa museon ylläpitoa jatkavat albaanit. Museon serbialainen osa toimii Belgradissa Etnografisen museon yhteydessä.

Näyttelyssä oli esillä tekstiilejä, koruja, aseita ja muita kosovolaisen kansankulttuurin tuotteita 1800- ja 1900-luvuilta. Taitavasti kirjaillut, brodeeratut kansanpuvut olivat koko loistollaan esillä. Paikallisesta, korkealuokkaisesta käsityötaidosta ovat esimerkkeinä filigraani- ja erilaiset jalokivikorut.

Kulttuuriperinnön suojeluohjelma Kosovossa ja Metohijassa

Kosovon kulttuuri- ja luonnonperinnön tallentamiseksi ja suojelemiseksi oli Belgradissa perustettu hallituksista ja poliitikasta riippumaton järjestö, Mnemosyne. Se pyrkii suojeluohjelmallaan kiinnittämään huomiota Kosovon kansallispuistojen, lukuisten luostareiden ja kirkkojen sekä islamilaisten monumenttien suojeluun ja mahdolliseen konservointiin. Näyttelyn yhteydessä esiteltiin myös Mnemosynen toimintaa.